Храм Св. Архангела Михаїла,
відкритий
1990 році.
Наші односельці прихожани допомагали ремонтувати, а
також по можливості і матеріально. Найбільше вкладення зробив священник Барановський Броніслав Дмитрович він
із Львова . Допомагав Вагансу з Городка і нашому храмові також.
На даний час несе службу Лотковський , або Сідлєцький Андрій.
У 1990 році налічувалося 178 прихожан , зараз на
даний час в 2020році є прихожан 35. Відправа проходить кожну першу неділю місяця. І плюс коли
ще урочисте свято.
Волонтерів
на жаль немає. Все робимо своїми силами.
( Записано зі слів Майданюк Лариса).
КУЗЬМИН — МІСТЕЧКО БЕЗ ТУРИСТІВ, АЛЕ НА ТУРИСТИЧНИХ МАРШРУТАХ

За народними
переказами село засновано в XIV столітті на землі, яка належала литовському
магнату Сапезі, а тому і називалось Сапежін
В XVI столітті володарем села стає один із
нешлюбних синів Сапеги від служанки, що сповідувала православну віру. Новий
власник перейменував село в честь свого сина на Кузьмин
На кінець XVI
століття село Кузьмин перейшло у володіння Гертбуртів, яким тепер належали
великі володіння навколо Фельштина (тепер Гвардійське)
В 1676 році Сусана
Гертбут віддала село в придане своїй дочці в родину Стадницьких, від яких воно
перейшло до Граб'янків, що володіли до кінця XVIII століття.
В 1760 року
граб'янки одержали від короля Речі Посполитої Августа III грамоту на право
переведення села Кузьмин в містечко. На цей час населення села Кузьмин зросло
до 1671 чоловіка, появилась гуральня і цегельня.
В XVIII столітті кримські татари захопили і
розорили село. Про це свідчать назви села частини села «Хандюк і «Камлай» (від ханДюк
та хан Лай)
Недалеко від села Кузьмин,
на половині дороги від села Остапківці, в лісі, на схилі правого боку річки Смотрич
залишали сліди укріплення, яке носить назву «Замчеська».За переказами тут був
замок xІ-xІІІ століття, обнесений насипом який зруйнували татари.
Селянство було
позбавлене можливості давати дітям освіту. Лише в 1864 році в Кузьмині було
засновано училище, в якому на 1889 рік працювали 2 вчителі і навчалось 55 учнів.
За переказами в
містечку побудовано земську лікарню, за участю лікаря Пусницького в 1861 році,
яка діє по теперішній час.
1850 року в селі збудований водяний млин на
річці Смотрич, який зберігся до наших днів.
За всю історію села
тричі будувалися церкви. Перші були дерев'яні, остання побудована в 1839 році і
функціонує.
До Великої Вітчизняної війни 1941-1945 роки в
селі проживала велика єврейська община. Ще до наших часів в селі збереглися
єврейська синагога, збудована в XIX столітті та кладовище .
До історичних пам'яток
села відноситься також поміщицький маєток, збудований в кінці XIX століття, в якому потім було волосне правління, а з часом
контора сільгоспформувань.
Революція в 1905-1907
років докотилась і до села Кузьмин. Селяни
страйкували і відмовились виходити до роботи поки не буде збільшена поденна
плата і скорочений робочий день .
З другої половини XIX
століття Кузьмин став волосним центром.
До Кузьминської
волості належало 16 общин, в яких нараховувалось у 1877 році 1789 дворів і 13
538 чоловік населення.
Після Жовтневої
революції в 1917 року обрано волосний виконавчий комітет. Першим головою
волвиконкому був Сельський Я.А.. Пізніше волость була замінена районом. Кузьминський
район проіснував до 1929 року. В другій половині цього року у Кузьминський
район ліквідовується ,сільради передаються у віддання Сатанівського та Городоцького
районів.
Створений радгосп на бувшому
поміщицькому господарстві проіснував до 1929 рок,у потім земля перейшла до
утвореного колгоспу.
Мирну працю людей 22
червня 1941-го року порушили фашистські загарбники. З перших днів війни пішло з
села обороняти Батьківщину 27 односельців. На 7 липня цього ж року лінія фронту
докотилась до Кузьмина.
В північно-західній
частині села, під лісом, зупинився невеликий загін червоноармійців, який
протягом семи годин обороняв село.В цьому бою загинуло 25 воїнів і п'ять
чоловік сільського населення. Останки воїнів після війни були перезахоронені в
братську могилу біля обеліску Слави, що стоїть в центрі села. В селі створилась
партизанська група в складі 17 чоловік яку очолив Хомик Г.О. В бойовій групі
брали участь Філіпов І., Ксенчук с., Войнаровський
І., Павловський та інші. Та група
проіснувала недовг. Провокатор видав патріотів і вони загинули. Керівника групи
гітлерівці повісили в місті Городку . В березні 1944 року село було визвело від
окупантів. Населення енергійно взяло за відбудову та відновлення громадського
господарства. Було утворено в селі три колгоспи: « Серп і Молот» «Плугатар» і «Єдність»,
які 16 травня 50-го року об'єднались в
один колгосп імені Мічуріна, який проіснував до 1998 року. Потім господарство
було реформоване в колективне сільського господарське підприємства КСП, ще
пізніше в СТОВ імені Мічуріна. В 2004 році на базі цього господарства було
утворено ТОВ «Плугатар», яке припинило свою діяльність у 2007 році.
На сьогоднішній день Кузьминська
сільська громада складається з двох населених пунктів: села Кузьмин та села Шишківці. Територія сільської ради становить 3895,6 га
в тому числі населених пунктів 488.0 га.
|
|
|
|
Зламуючи опір куркульства , біднота і середнє селянство здійснювали соціалістичне перетворення села, організовувались сільськогосподарські артілі. В другій половинні 1929 року першими вступили в колгосп «Плугатар» Кучмась Леонтій Степанович, він же очолив його Ковальчук із своїми синами, Варениця Павло, Петро, Пантелеймон, Гуменюк М.Л. . Хомик Олексій, Павлюх Данило, Карпов Генадій, Сіцінський Микола. Всього 32 господарств. Вони створили ініціативну групу. Уже перший рік колективного господарювання показав переваги над одноосібними господарюваннями поступово зміцнювалася. Матеріально – технічна база впроваджувалась агрокультурні році в колгоспі уже працював трактор. Першу борозну проклали трактористи Жук Микола і Процишин Йосип. Поява трактора в селі означало перемогу нового турботи партії про селян. Про нові форми господарювання селяни поступово усвідомили, що вони можуть вийти з крутого становища, лише поступивши в колгосп. І скоро в селі організувалось три колгоспи господарств «Червоний серп», «Плугатар», « Єдність»
Центром культурно – масової роботи були хата читальнння, а потім колбуд.
В ньому працював драматичний і хоровий гуртки, бібліотека з книгами фондом в 2560 книг. В 1936 році працювали Гречанецька неповна середня школа та Кузьминська середня школа. В них уже 1941 році навчалося 560 учнів та працювало 36 вчителів. 1940 році в трьох колгоспах нараховувалось : Великої рогатої худоби – 275голів. Автомобілів – 2 шт. Тракторів – 3 шт. Молока на 1 корову – 900кг. Цукрового буряка – 112 ц/га Після воєнні роки три колгоспи об’єднались в один який називався « ім.. Шверника»
І за цей період колгосп ім. Шверника було перейменовано на колгосп ім. Мічуріна. В 1965 році головою колгоспу працював Сандурський Антолій Михайлович.
Сандурський Анатолій Михайлович народився 20.10.1926 року в с. Кузьмин. В 1948 році закінчив Зеленецький с/г технікум, працював рільничим агрономом в колгоспі ім..Мічуріна. В 1964 року закінчив Кам’янець – Подільський с/г інститут по спеціальності « агроном». Працював заступником голови колгоспу, головним агрономом, а з 1865 року головою колгоспу ім. Мічуріна. За багаторічну працю нагороджений орденом Трудового Червоного Прапора, орденом Жовтневої революції. Був депутатом обласної ради 2-х скликань, депутатом районної ради. Неодноразово був занесений на обласну і району дошку пошани. За часів головування (1965 – 1978) в селі було збудовано 5 нових корівників, 4 свинарники, велике зерносховище, був великий автопарк, зроблена меліорація осушення полів. Колгосп займав 2-ге місце ( після колгоспу Україна) по врожайності зернових, цукрових буряків, по виробництву м’яса, молока. Багато уваги приділялося благоустрою села. Була проложена асфальтна дорога на гуральні. збудований будинок для спеціалістів
. Багатьох дітей сиріт було направлено на навчання в вищі учбові заклади за кошти колгоспу. В селі працював драм кружок, запрошувались вчителі танців , музики. В селі був організований духовий оркестр. передові працівники нагороджувались безплатними путівками в санаторій. на віддих в Москву, Київ. За період головування Сандурський Анатолій Михайлович було відкрито пам’ятник воїнам загиблим в період ВВВ, та закладання капсули директором школи Ашеровський Анатолій Михайлович.
З 1978 році по 1981 рік головою колгоспу працював Цибулько Валентин Онуфрійович. У 1981 році у колгосп ім. Мічуріна на посаду голови колгоспу прийшов працювати Станиця Василь Васильович. За його час працювання на посаді було побудовано тваринницький комплекс на 200 голів ВРХ, було посаджені посадки біля полів ,щоб не було зносу землі. Біля пам’ятника слави посаджений парк відпочинку. У 1987 року в колективне сільськогосподарське підприємство ім. Мічуріна на посаду голови колгоспу прийшов працювати Петльовий Микола Васильович. У колгоспі на той час на рахунку у банку було 1000000 крб. З а часів головування Микола Васильович по благоустрою села було заасфальтовано дороги і тракторні бригади №1, №3. на току збудовані два великі під навіси ( склади) для зерна, закуплено багато нової техніки це: машини, трактори, комбайни, сільськогосподарський інвентар. 1994 року по 2004 рік колгосп перейменований на СТОВ ім. Мічуріна( сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю) і на роботу прийшов Горобець Микола Данилович. За цей час колгосп пішов на спад. У 2004 - 2008 рр. Директором ТОВ ім. Мічуріна був Даць А.А. У 2005 році перейменовано на « Плугатар». Землі села Кузьмин здані в оренду ТОВ « Мрія Поділля» с. Юринці та ПП « ім.. Ткачука» с. Креміна, яке очолює Гута Іван та Клавдія.
У 2018 року сталася пожежа, з невідомої причини загорівся дах сінагоги.
Село Кузьмин – завдяки пожежі у старій синагозі відкрився давній стінопис
«Могили предків» – спільний проєкт ГО «Україна Інкогніта» та Відділу культури, національностей, релігій та туризму Городоцької міської ради, що реалізовується під патронатом міського голови Неоніли Андрійчук, започаткований восени минулого року. Мета – дослідити всі старовині некрополі Городоччини (українські, польські та єврейські), аби показати багатогранну та багатонаціональну культуру Поділля. За цей час дослідники зробили низку відкриттів, зокрема з загальнонаціональним та міжнародним резонансом.
З квітня у фокусі уваги проєкту «Могили предків» було село, а колись містечко Кузьмин, Городоцької громади.
Старовинний православний (український) цвинтар попри чималі розміри та поважний вік (найдавніші захоронення тут датуються серединою ХІХ ст.), на жаль, відкриттями не порадував. Поталанило знайти лише півдесятка хоч трішки цікавих пам’ятників.
Один із найкрасивіших хрестів старого українського цвинтаря. Друга половина ХІХ ст.
Натомість єврейський (він діяв від початку XVIII століття та до середини ХІХ ст.) – вразив як непрохідними хащами, так і досить фактурними надгробками. На жаль більшість із них вкриває товстий шар смарагдового моху. Це дуже мальовничо, але для того, аби все це розчистити і зафіксувати, знадобиться цілий десант із кількох десятків волонтерів і принаймні повноцінний день важкої праці.
З відкриттів – дуже нетиповий надгробок у вигляді саркофага. Якщо надгробки у вигляді пласких стел чи «чобітка» є звичними для цієї частини Поділля (Сатанів, Тарноруда, Городок, Кузьмин, Смотрич, Шарівка, Китайгород тощо), то «саркофаги» є лише на старому єврейському цвинтарі Кам’янця-Подільського. Дослідники збираються повернутися до нього пізніше, аби ретельніше розчистити епітафію та перекласти напис.
“Чобітки”
Надгробок-“саркофаг”
Римо-католицький (польський) цвинтар порадував двома дивовижними надгробками. Один – особою похованої – Гелени Грабянчихи, яка померла 1866 року. Це дружина або одного із синів, або одного з онуків відомого містика та ілюміната Тадея Грабянки. Чия саме – з’ясується найближчим часом. Дивовижний збіг: саме у цей час друкувався наклад книги «Тадей Грабянка – король ілюмінатів», авторства члена команди «Україна Інкогніта» і одного з учасників проєкту «Могил Предків» Дмитра Полюховича. Це, зауважимо, не перший містичний збіг, пов’язаний із цією книжкою.
Вразив величезний, понад три метри заввишки, камінний хрест. На загал – це типовий для кінця ХІХ – середини XX століття надгробок типу «обрубане дерево», але у цьому випадку майстер підійшов до «модної» на той час теми дуже нетривіально. Подібного раніше бачити не доводилося.
Під час експедицій у рамках проєкту «Могили предків» досліджуються не лише некрополі, але й інші пам’ятки. Без перебільшення сенсаційне відкриття вдалося зробити у старій (перша половина ХІХ ст.) мурованій синагозі. В 1930 роках божницю закрили та перетворили на склад. Тоді ж у ній пробили нові двері, аби зручно було під’їздити з боку містечка, а первісний вхід, з боку долини Смотрича, – замурували.
Синагога після пожежі
Там, де пробили нові двері, колись був арон-га-кодеш – декорована ніша-шафа, де зберігалися сувої Тори. В синагогах це місце виконувало ту саму роль, що у християнських храмах – іконостас (порівняння дуже грубе, але десь так). До оздоблення арон-га-кодешу входив також стінопис довкола нього. Пізнішими радянськими ремонтами цей стінопис було забілено.
Після невдалого проєкту зробити тут колгоспну пекарню (десь кінець 1970-х) споруда стояла пусткою і, як це часто буває у таких випадках, перетворилася на звалище. Років 6-7 тому це сміття загорілося. Стіни уціліли, але дах – було знищено повністю. Цій пожежі маємо завдячувати справжнім, і без перебільшення сенсаційним відкриттям.
Як з’ясували дослідники, вогонь не лише знищив перекриття і дах, але й ліквідував частину радянських нашарувань, завдяки чому відкрилася частина стінопису, що оздоблював колись арон-га-кодеш. Поки що видно лише фрагменти якогось рослинного оздоблення. Можливо, під уцілілою побілкою ховається і щось цікавіше.
Операційний директор Об’єднаної єврейської общини України (ОЄОУ) та дослідник єврейської спадщини Віталій Камозін прокоментував це так:
В Україні лише у лічених старовинних синагогах збереглися арон-га-кодеші, чи принаймні їх залишки. Знахідка в Кузьмині – це справжня сенсація і вона, без перебільшення є унікальною. Після нашої Перемоги ОЄОУ обов’язково повернеться до цієї теми. Потрібно повністю розчистити стінопис і провести консервацію розписів.
Джерело: https://ukrainaincognita.com
Немає коментарів:
Дописати коментар